Higgs Boson

Hej!
Jag hoppas verkligen att ni har hört talas om den nya upptäckten av en liten partikel vid namn Higgs Boson.
Personligen är jag väldigt fascinerad av upptäckten och jag tänkte att för de som inte har någon riktig aning om vad det är kan jag förklara på ett ganska simpelt sätt, tror jag.

Higgs boson är en väldigt liten partikel som är del av ett "fält" som heter Higgs fältet. Detta fältet ligger över hela universum och berör (ungefär) allt i universum. man kan se det som ett osynligt hav som ger alla partiklar i universum en massa vilket får dem att röra sig i olika hastigheter. Massa är inte samma sak som tyngd eftersom tyngd påverkas av gravitation och massan inte gör det.

Först tänkte jag att det var självklart att olika saker har en massa om det har en volym, men det Higgs fältet förklarar är att två lika små partiklar kan ha helt olika massor. Alltså samma volym men olika massa.
Förklaringen är att olika partiklar påverkas olika mycket av Higgs bosoner (detta vet jag inte vad det beror på), alltså ju mer partikeln påverkas, desto större massa får partikeln.

Det finns ett undantag för partiklar som påverkas av Higgs fältet. Om man tänker efter ordentligt kan man nästan fundera ut det själv, den enda partikeln som rör sig i en hastighet som inte kan påverkas på något sätt. Jag kan säga att det finns en anledning för att ljusets hastighet är den högsta möjliga hastigheten, eftersom ljus består av fotoner, och fotonen är den enda partikeln utan massa (tror jag) alltså den enda partikel som inte påverkas av Higgs boson.


Är det någon som är intresserad av att läsa mer om Higgs Boson finns det massvis att lära sig om den efter upptäckten för bara ett få dagar sedan. Jag kan länka några sidor nedan.

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-16116236 (här är en engelsk sida som förklarar på ett ganska basic sätt)
Här är en video där en forskare förklarar principen kring Higgs boson eller "gods particle" som den kallas i media

Jag hoppas detta var intressant och lärorikt för den som orkat läsa hela texten! Kanske är det bara jag som är intresserad av sånt här men jag skulle bli jätteglad om jag fick ens en enda person intresserad av fysik, som jag är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0